
دو فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر که دو فرع از فروع دین هم هستند، بارها در قرآن کریم مورد تصریح و تأکید قرار گرفتهاند، اما بهنظر میرسد در جوامع اسلامی و نیز جامعه ما مظلوم واقع شدهاند. در یکسو دشمنان دین با مترادف کردن این دو فریضه با خشونت، علیه آن نفرتپراکنی میکنند، لیبرالها با ترویج فردگرایی آن را نقض حریم خصوصی معرفی و محکوم میکنند و پارهای از دینداران نیز با توجیه کماثر یا بیاثر بودن آن را به فراموشی میسپارند. اینها در حالی است که اتفاقاً وجه ایجابی آن -یعنی امربهمعروف- دقیقاً ترویج خوبیها ...
ادامه مطلب
هنگامی که خرمشهر پس از ماهها از چنگال بعثیها به دامان میهن بازگشت، تابلویی در ورودی آن نصب شد که بسیار معنادار بود: «به خرمشهر خوش آمدید؛ جمعیت ۳۶میلیون نفر». این استعاره زیبا البته ریشه در واقعیت نیزداشت. برای ایرانیان آن روز خرمشهر فقط یک نقطه مرزی اشغال شده به دست دشمن نبود، پاره قلب ایران بودکه به اسارت گرفته شده بود. خرمشهر برای همه ایرانیان نمادی از عزت و استقلال ایران بود و در طول ۱۹ ماه دوری آن. همگی گمشده ای داشتند که هم و غمشان بازیابی آن بود. البته همه ایرانیان نیز در بازپسگیری خرم...
ادامه مطلب